vrijdag 22 maart 2013

Potgrond sjouwen

Gisteren en vandaag druk bezig geweest om 480 liter potaarde het balkon op te slepen.

En met twee trappen en zakken van 40 liter is dat nog best een heel gedoe!

Gelukkig is alles nu boven en zelfs al verdeeld tussen de bakken.

Zaterdag 23 maart is het nationale compostdag en dan kun je gratis compost ophalen bij recyclingperrons. Het wordt een druk dagje met twee verjaardagen maar de ochtend is gelukkig nog vrij! Ik ben benieuwd hoeveel compost ik mag ophalen per keer, want in totaal moet ik toch nog flink wat meenemen om alle bakken te vullen...
Gelukkig kun je in Almere tot augustus gratis compost ophalen bij de recycling maar om nou elke keer maar 10 liter mee te nemen...

In de bak buiten gaat het inmiddels wel wat beter. Ik was bang dat met alle vorst de planten het compleet zouden begeven maar gelukkig kunnen ze tegen een stootje.

De radijs sora, rucola coltivata en meiraap die direct buiten zijn gezaait komen nu boven. De enige die wat op zich laat wachten is de spitskool. De erwten en sugarsnap zijn ook nog niet boven gekomen. Echter de erwten en sugarsnap die binnen opgekweekt waren doen het nog aardig! Flink wat bruine blaadjes in het geval van de erwt maar ze zijn nog niet helemaal dood.

Verder is de spinazie flink aangetast door het weer. Twee of drie plantjes zullen het waarschijnlijk overleven (van de 6) maar de rest is helaas niet meer de redden.

Zondag volgen de foto's. Dan zal de compost er in de meeste bakken bij zitten en maak ik wel een overzichtsfoto. Ook ga ik dan de sla, wortels en uien bijplanten in bak 2. Dan hoop ik wel dat de temperaturen weer wat gaan oplopen want zoals het de afgelopen weken is geweest vind ik niet voor herhaling vatbaar!

Ik ga ook verder met de uitwerken van een verticale kruidentuin in plaats van de emmers. Aangezien ik inmiddels drie emmers heb gevuld met bessen moet ik toch kijken of ik de kruiden anders neer kan zetten. Nu ben ik al een tijd bezig met het sparen van melkkannen en is er een prachtig ophangsysteem in de vorm van een hek op het balkon aanwezig. Waarschijnlijk dat ik daar dan mijn kruiden neerzet nu het balkon zelf toch meer een moestuintje blijft. De emmers kan ik dan mooi gebruiken voor mijn kleinfruit, aka aardbei en ananaskers.

Op het moestuinforum heb ik mij ingeschreven voor een teeltwedstrijd. Het gaat om een boon: de Borlotto Lingua di Fuoco. De zaden ontvang ik in april en ik moest toch nog een vernieuwd tuinplan opstellen dus daar plan ik ze gewoon bij!

Zat te doen dus en zo weinig tijd! :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten