vrijdag 8 maart 2013

Achterstallig blogwerk

Inmiddels ruim anderhalve week later waarin er veel is gebeurd in de tuin.

We hebben een aantal prachtige dagen gehad die iets later kwamen dan gepland.
Ik was van plan geweest om donderdag de 28ste eigenlijk alles al te planten. Het beloofde mooie weer blijf uit en zodoende schoof het planten (en zaaien) door tot na het weekend.

Maandag 4 maart was het een prachtige dag! Toen ben ik dus ook vol enthousiasme begonnen met het inhalen van de planning!

Allereerst heb ik alles gezaaid voor de begin maart zaaiperiode. Dit was flink wat!

Kamille, meiraap, knolselderij, savooiekool, tomaat, aubergine, paprika, ananaskers, bieslook, rucola coltivata, kerstomaat Tiny Tim, kerstomaat CherryRoma, Radijs Sora, sjalot, kruize & pepermunt, zaaiui en wortel.

Een hele waslijst dus. Gelukkig kon een gedeelte hiervan direct buiten worden geplant.

Aangezien ik nog maar 1 vierkante meterbak gevuld heb moest ik de wortel, zaaiui en sjalot in een apart bakje buiten neerzetten. Zodra ik genoeg aarde heb om de andere bak te vullen kunnen ze daarin. Ik hoop dat ze op deze manier niet tveel last hebben van de temperatuurverschillen maar we wachten het gewoon af.

Ondertussen is de kas erg vol.
De sla komt prima op en mag bihnnenkort ook naar buiten. Nog steeds geen geluk gehad met de peterselie en ik hoop toch dat hij binnenkort nog opkomt.

De rucola heeft het helaas niet zo goed gedaan. Ik had het etiket niet zo goed gelezen en het bleek dat ze nog niet naar buiten had gemogen. Ik heb twee soorten rucola vandaar de verwarring. Het maakt in principe niet uit maar het is wel jammer. Nu zal ik de rucola half maart direct in de grond planten samen met de overgebleven potjes die nog in de kas staan.

De S100 kerstomaat groeit als een speer! (Op de foto helemaal achterin, in het halve melkpak.)
Helaas is er een nieuwe generatie vliegjes aanwezig in de kas die zich daarin genesteld hebben. Ik maak ze nog steeds met een naald dood maar het voortplanten gaat helaas heel snel...

Inmiddels komt de savooiekool en de cherry roma tomaat ook al op! De kruidjes stellen mij een beetje teleur. Ik hoop dat zij binnenkort ook eens een sprietje laten zien.

Naast alle kasplantjes ben ik ook weer zo stout geweest om me te laten verleiden door een zwarte bes. Bij de Dirk van den Broek (onze buurtsuper) was er een aanbieding van allerlei stekken voor 1,29.
Afijn mijn moeder kocht een tayberry (kruizing tussen braam en framboos) en ik dus de zwarte bes.

De zwarte bes in het emmertje
Ook hij staat in een emmer naast de twee blauwe bessen. En hopelijk komt er snel wat groei in!

Bak 6
Voor de bakken op het balkon heb ik besloten om toch wat veranderingen aan te brengen. Ten eerste was het hekwerk dat ik had geknutseld met gaas en bamboestokken absoluut een mislukking. Alles ging scheef hangen en de erwten-sugarsnaps hadden totaal geen steun.
Verder vond ik de dikke latten die geleverd werden bij de bak niet bepaald handig tijdens het planten.
Dus heb ik de latten vervangen voor touw en het hekwerk verbeterd door de latten daar te bevestigen. En ik moet eerlijk zeggen dat ik er super tevreden over ben!

Bak 6 begint dus vorm te krijgen met 10 gevulde vlakken. Wat er nog bij moet zijn de slasoorten en de koolrabi waarna het een kwestie van watergeven en vorzorgen zal zijn. Hopelijk heb ik dan over 2 maanden de eerste oogst. (radijs)
De spitskool was trouwens overleden in de buitenlucht ;_;. Deze heb ik opnieuw geplant in de bak zelf en ik hoop dat hij het zo beter gaat doen. De overgang was blijkbaar toch teveel voor dit plantje.

Zo voor vandaag is dat weer genoeg achterstallig blogwerk, morgen komt de rest wel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten