zaterdag 9 maart 2013

Achterstallig blogwerk 2

Zoals beloofd vandaag deel 2 van het achterstallige blogwerk.

Een paar weken geleden begon bij mij toch een kriebel te ontstaan om een aantal plantjes te verkopen op koninginnedag.
Een aantal zaadjes heb ik al een paar jaar en daarvan is de uiterste zaaidatum al verstreken. (Tiny Tim kerstomaat) Ik kan natuurlijk dit jaar de drie plantjes zaaien die ik nodig heb maar dan heb ik volgend jaar zaad dat nog een jaar over de houdbaarheid heen is.

Verder heb ik laatst paprika zaadjes geoogst van een paprika. Natuurlijk veel te veel voor eigen consumptie maar misschien wel leuk voor een ander.

Ook heb ik sommige pakjes zaad waar minstens 400 zaadjes in zitten. Aangezien dit oa de bosaardbeien zijn krijg ik die nooit allemaal geplant voor de houdbaarheid vervallen is.

En als laatste hebben mijn ouders een enorme rozemarijn struik die ze graag willen verplaatsen. Aangezien dit plantje makkelijk te stekken is dacht ik dat deze misschien ook verkocht kunnen worden.

Dit alles bij elkaar leek mij een prima excuus om wat voorplant werk te verrichten. Een fijne bijkomstigheid is natuurlijk dat de meeste van deze planten in mei moeten worden uitgeplant.

Zie daar de tweede kas!
Ik heb inderdaad een tweede boekenplank leeggehaald en daar ook wat planten ingezet.
Eerst waren dit vooral aardbeienplantjes (57) en nu aangevuld met paprika eigen oogst (16) en Tiny Tim tomaat (24).

Zowel de Tiny Tim als de Paprika zijn inmiddels bezig met voorkiemen in lauw water op de verwarming. Zodra ze beginnen met wortelvorming stop ik ze in de aarde en in de kas. Dit omdat de toiletrollen toch wel hard gaan met al deze onvoorziene plantjes!

Pas gezaaide tomaat/paprika
De aardbeien zijn vanaf gisteren eindelijk gaan ontkiemen!
Na lang wachten: de bosaardbei
Zoals op de foto te zien is heeft het rolletje al een tijdje gestaan waardoor er flink wat schimmel groeit. Bij de plantjes van de andere kas was dit minder omdat ik ook flink gespoten heb met knoflookwater. Dat heb ik hier achterwege gelaten. Gelukkig lijken de vliegjes de tweede kas nog niet te hebben gevonden. Mochten de aardbeiplantjes in de andere kas dus toch allemaal dood gaan dan heb ik nog iets achter de hand!

Het wordt even afwachten of het allemaal opkomt en groeit maar het is altijd fijn om een extra zakcentje te krijgen voor de overtollige plantjes!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten