maandag 25 februari 2013

Ze kunnen eindelijk de grond in!

Zo, alweer een tijdje geleden dat ik geblogd heb maar vandaag een grote update.

Allereerst het zaaiwerk:

De meeste plantjes van de vorige zaaigroep zijn mooi opgekomen.

De radijs bij het kiemen


De radijs nu
Ze zijn al flink gegroeid en gaan al regelmatig mee met de rest naar buiten. Het duurt dus ook niet zo lang meer voor ze de grond in kunnen!

Rucola tijdens het kiemen
Rucola nu
De rucola heeft helaas wat tegenspoed gehad, ik heb er namelijk 1 gebroken. Ik ben wel super blij met de opkomst want ze geven allemaal (op 1 bakje na) plantjes.
Ook de rucola gaat al mee naar buiten en hoop ik binnenkort een vaste standplaats te kunnen geven.
Spitskool
Spinazie
De spitskool is echt mijn persoonlijke lieveling in het kasje op dit moment. Hij groeit goed en maakt al tweede blaadjes aan. Ook hij mag straks snel naar buiten.
De spinazie is een ander verhaal. Ongeveer de helft van de spinazie was dus aangetast door de vliegenlarven en ging dood. Zodoende heb ik nog 6 redelijk gezonde plantjes over. Daar moet meer bijkomen natuurlijk maar dat plant ik waarschijnlijk liever in de volle grond. (Ik moet toch een keer experimenteren!) Met dit plantje op de foto ben ik echter wel tevreden want hij produceert al nieuw blad, wat alleen maar kan betekenen dat hij de aanval van de vliegjes heeft overleeft!

Kerstomaat
Sla soorten

De kerstomaatjes zijn tegen alle verwachting in enorm snel opgekomen en groeien uitstekend. Het is nog even afwachten hoe lang ik ze in hun kleine potjes kan laten staan.
Het laatste bakje bevat van de meeste soorten 2 plantjes met uitzondering van de Koolrabi en Salie.
De drie sla soorten op de foto groeien inderdaad goed en mogen binnenkort ook even naar buiten.
Ook de koolrabi is goed opgekomen maar misschien iets sprietig voor zijn doen dus daar ga ik nog even goed op letten.
De grote mislukking is toch wel de peterselie. Ik had twee potjes gezaaid omdat ik wist dat de zaadjes al iets ouder waren. Helaas is het duidelijk dat het inderdaad niet goed groeit en zal ik ze nog eens moeten herhalen en hopen dat het zaaigoed niet té oud is.
De salie is ook nog niet opgekomen en daar verbaas ik mij wel een beetje over. Op de verpakking staat twee weken kiemtijd maar aangezien alle andere plantjes met dezelfde kiemtijd al omhoog zijn gekomen stel ik mij zo voor dat er toch iets fout is gegaan. Ook die zal ik dus waarschijnlijk opnieuw gaan zaaien.

Voor degenen die mijn zaaischema en foto's van de kas hebben gevolgd valt waarschijnlijk al op dat er twee plantjes missen, namelijk de erwt en sugarsnap.
Nou dat klopt, die staan namelijk hier:
Eerste vierkante meterbak met Erwt/Sugarsnap
Bij de Lidl een flinke hoeveelheid tuinspul ingekocht waaronder deze mooie overkapping! Daarnaast heb ik een rand van de bak met gaas bekleed waaraan de erwt en sugarsnap kunnen groeien.
Ik had misschien nog even kunnen wachten met het planten maar de kriebels zaten er zo in dat ik het niet kon laten.
Wel heeft het gisteren nog gesneeuwd dus ik zal de bak dadelijk even een klein beetje lauw water geven en maar hopen dat de warmte een beetje blijft hangen. Tot nu toe echter heb ik gemerkt dat het opgroeien van de erwt en sugarsnap niet bijster veel moeite kost dus mocht er iets fout gaan dan is dat snel weer recht te zetten.

Ik heb trouwens op veel internetsites gelezen dat een van de grootste beginnersfouten te veel zaaien is en dat dan later niet kwijt kunnen. Ik heb echter het tegenovergestelde gedaan bij de erwten en sugarsnap. Ik had van beiden 3 plantjes gezaaid maar kom er nu achter dat ik plaats heb voor vier planten elk en desnoods nog meer. Vandaar dat ik zometeen weer twee zaadjes ga laten weken.
Ik moet wel bekennen dat ik best blij ben dat ik het een beetje zuinig aan heb gedaan. De bakken hoeven er niet leeg uit te zien maar ik heb er ook een aantal gezien die tot bartenstoe vol zitten wat mij de planten ook niet goed lijkt te doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten