donderdag 14 februari 2013

Ongedierte

Een aantal dagen geleden ben ik erachter gekomen dat ik helaas ongedierte in mijn kleine binnenkasje heb.

Nu is de ventilatie inderdaad bijna niet aanwezig en heb ik goedkope grond gebruikt dus dat kan inderdaad een rol spelen. Maar dat betekent natuurlijk niet dat ik er blij mee ben.

Het zijn volgens mij, na uren speuren op het internet, larven van de rouwvliegmug. Zijn verder niet gevaarlijk voor mensen, steken niet maar eten wel onverteerde plantresten EN wortels van zaailingen op.

De larven lijken op wormpjes met een zwarte kop en ze worden behoorlijk dik als ze langer in de aarde zitten.

Ik heb expres geen foto's gemaakt want ik vind het zelf al niet echt smakelijk om te zien dus vandaar dat ik je voor foto's doorverwijs naar google.

Op internet was de bestrijding vooral met nematomen, rondwormen, maar ik heb hier natuurlijk allemaal kleine bakjes dus dat leek me niet heel handig. Ik maak ze nu dood met een naald en wacht maar af tot begin maart wanneer de plantjes naar buiten kunnen.

Ondertussen wordt knoflook op het internet ook aangeprezen als huismiddel tegen ongedierte en natuurlijk fungicide. Dus ik ben begonnen met het geven van water waar geperste knoflook in gestaan heeft. Ruikt misschien niet zo lekker maar als het werkt...

Normaal leven deze beestjes niet rond deze tijd (en het sneeuwt weer lekker buiten) dus ik hoop dat ze de overplanting niet overleven. Het afharden van de planten kan hopelijk dit weekend beginnen, dan zet namelijk de dooi weer in.

Ondertussen zal ik, om er zeker van te zijn dat het om de rouwvoetmug gaat maar eens zo'n beestje in een luchtdichte pot zetten en kijken wat eruit komt. De kleine larven vind ik niet zo erg maar die grote zien er echt niet goed uit en als het iets anders is dan deze mug is het toch wel belangrijk om te weten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten