dinsdag 26 februari 2013

Nu ook bessen op de balkon moestuin

Een paar dagen geleden had ik bij de ranzijn gezien dat ze weer allerlei fruitbomen en struiken verkochten.

Mam wil graag een pruimenboom voor in de tuin en ik zat verlekkerd te kijken naar de roze variant van de blauwe bes. Eenmaal thuis natuurlijk meteen achter het internet gekropen om te kijken welke informatie erover beschikbaar was! Super veel informatie gevonden inclusief een lijst met de bessen die het zoetste zouden moeten zijn!

Vandaag weer terug gegaan en ik kon toch de verleiding om iets te kopen niet weerstaan dus ik heb twee blauwe bessen meegenomen!


De Goldtraube
De bluecrop
De bluecrop zou volgens de meesten heel makkelijk te telen zijn en ook flinke bessen geven verder is hij super zoet.
De goldtraube geeft kleinere bessen maar produceert blijkbaar wel weer veel. En de twee samen zouden volgens menige internetsites nog grotere bessen geven door kruisbestuiving.

Grote verwachtingen dus en we gaan zien of ze dat waar kunnen maken.

Ik heb ze geplant in de emmers die eigenlijk voor de kruiden bedoeld zijn. Ik heb echter wel gelezen dat de bessen een flinke struik vormen en aangezien ik al beperkt de ruimte heb leek het me voor nu wel goed om het nog een beetje klein te houden. Mocht het nodig zijn dan kan ik ze altijd nog verpotten.

In de emmers heb ik met behulp van een mes een aantal gaten gemaakt voor de drainage van het water. Verder liggen er onderin een flinke hoeveelheid potscherven. (van alle potten die het deze winter niet overleeft hebben.) Ik heb tuinturf gebruikt daar de bessen eigenlijk thuis horen in de zure bosgrond. Dat had ik natuurlijk niet voor handen dus heb ik een 40L zak vervoerd op de fiets. :) Dat was een hele ervaring!

De beide bessen staan nu bij de zithoek.

Overigens lijkt de goldtraube wel iets ouder dan de bluecrop dus we zullen gaan zien of hij ook meer bessen geeft.

De erwten
Verder lijken mijn erwten en sugarsnap er geen aanstoot aan te hebben genomen dat ze nu buiten staan. Zoals te zien is op de foto was het inderdaad echt tijd dat de erwt naar buiten ging aangezien hij al bezig was met de bloem productie! Donderdag krijgen ze waarschijnlijk gezelschap!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten