dinsdag 25 november 2014

Tuin opruimen deel 2

Verdeeld over een paar dagen is de laatste troep in de tuin toch opgeruimd. Nu eindelijk de tijd genomen om foto's te maken en het hier op te schrijven.


Hier een overzicht van de toch best kale tuin op dit moment. Een weekje geleden heb ik kunnen vegen en alle mos, onkruid etc. in een vuilniszak kunnen gooien. De compostbak is helaas nog tjokkievol dus dat gaat het dit jaar niet meer worden.


Achter de parasol staat de bak met snoeiafval nog. Ook die kan ik niet in de compostbak meer gooien. Hopelijk is er van het voorjaar weer genoeg plek!


Hier de prachtige bak 5 vol met knoflook en inderdaad onkruid. Het is de afgelopen maand nog zonnig genoeg geweest voor de kleine plantjes om te overleven. Ik heb nog niet besloten of ik het laat staan of dat ik nog een keer de tijd neem om het eruit te trekken. 


In bak 4 staan de inmiddels bekende bessenstruiken weer. Ik heb nog wat houtsnippers over voor als het erg koud dreigt te worden en ze iets meer bescherming nodig hebben dan ze nu krijgen. Desnoods kan ik nog wat compost naar boven halen om de wortels te beschermen tegen de vrieskou. Voor nu staan ze in ieder geval lekker bij elkaar en grotendeels uit de wind.


En als laatste nog wat leven in bak 6. Hier groeien nog een aantal ronde worteltjes in die ik binnenkort lekker op ga peuzelen!

2 opmerkingen:

  1. Leuk zeg! Ik heb zelf ook een balkonnetje, maar die is wel een stuk kleiner dan uw balkon. Ik heb al allerlei artikelen gelezen over verticaal tuinieren, ik denk dat ik dat maar eens ga doen volgende zomer, want ik word wel een klein beetje jaloers bij het zien van al deze mooie groentjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Fleur, Ik heb inderdaad ook veel gelezen over verticaal tuinieren en dat had ik in eerste instantie ook op dit balkon willen doen! Het is op dit balkon echter heel erg zonnig en ik merkte al met de vierkante meter bakken dat zij snel uitdrogen en dus vaak water nodig hebben. Met verticale teelt zal dit erger zijn omdat er minder inhoud is om water vast te houden. Uiteindelijk leek mij dat het aanleggen van een water systeem iets teveel werk was dus ik heb het bij de bakken gehouden met een mulch laag om uitdroging tegen te gaan. (Meestal boomsnippers en compost)

      Mijn tip zou dus zijn voor jouw balkon, om er een watersysteem in te bouwen zodat het water verdeeld over de dag op jouw plantjes terecht komt in de zomer. Dat kan best kleinschalig! Met een aantal petflessen bijvoorbeeld. En anders om planten te kiezen die wel tegen een stootje kunnen, of niet te veel water nodig hebben. En in de lente kun je ook al planten! Het grote voordeel van een balkon is dat je minder last hebt van slakken! Dus alle planten van de sla familie zullen het waarschijnlijk erg goed doen!

      Veel succes in ieder geval met het uitproberen! Ik wacht de foto's af ;)

      Verwijderen