vrijdag 24 mei 2013

Kleine oogstjes na tuinonderhoud

 
Vandaag meiraapjes geoogst en gewokt waarna ze lekker als bijgerecht zijn opgegeten. Yummy!
 
Maar meirapen waren niet de enige groente die flink begonnen te groeien. De spinazie in bak 4 rijst echt de bak uit. Dus ik heb van alle planten de bladeren gesnoeid en heb zo een flink maaltje bij elkaar gespaard. Het was flink wat werk om dat allemaal te kortwieken dus de volgende stap is om ze er gewoon uit te halen. (nadat ze nog even goed kunnen groeien natuurlijk ^^)

Resultaat: een flinke bak spinazie.
En hier gewassen!
Het enige minpuntje: Vader lief had niet helemaal door de verse spinazie echt niet zo lang hoeft te koken, zeker niet zulke jonge blaadjes. Dus de spinazie die we die avond hebben gegeten was enorm zacht. Prima als dat de smaak is waar je voor gaat (of als je babyvoeding wil maken), maar toch niet echt iets waar ik naar uit keek. Mijn recept was het grillen van de spinazie met kaas en pijnboompitten geweest. Maar goed er staat nog zat!

Verder besloten dat ik de rucola in bak 6 laat bloeien opdat ik er zaad uit kan winnen. Ik heb me weer even ingelezen en wanneer er zaadlijsters ontstaan aan de onderkant van de plant en die geel worden kun je de plant in zijn geheel oogsten. Dat wordt dus een bak vol met leuke bloemetjes (hoop ik ^^)

Vandaag heb ik ook besloten dat de aardbeien wel eens de grond in mogen. Een reisje naar het recycling perron gemaakt voor compost. Nog een extra reis naar mijn eigen compostbak en we zijn klaar voor de grote transformatie.

Allereerst moet ik de pluksla oogsten die ik eerder in deze bak had geplant. Het was niet zo veel maar alles bij elkaar genoeg voor een extra salade voor morgen.


Ik had al eerder besloten dat ik in bak 1 zowel tomaten als aardbeien wil planten. Ik heb namelijk ergens gelezen dat deze twee elkaar gunstig beïnvloeden dus dat wil ik dan wel zien! Deze aardbeien die ik bij de dirk vandaan heb zijn echter redelijk aan de grote kant. Het zal dus een beetje passen en meten worden wil ik ze netjes bij elkaar in de bak krijgen. Verder is het de bedoeling dat er voor de aardbeien uiteindelijk afrikaantjes komen te staan, maar deze moeten eerst afharden buiten.

Dit is het uiteindelijk geworden na veel schuiven met aarde en planten.
tussen de aardbeien staan drie tomaten en aan de voorkant is nog ruimte voor de bloemen. De meest linkse ruimte is nog leeg want ik had helaas niet genoeg aarde. Dat zal nog een reisje naar het recyclingperron worden... Ik heb nog een aantal aardbeien uit de tuin van mijn ouders gered die de ruimte mooi kunnen opvullen. Maar dat moet nog maar een paar daagjes wachten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten