zaterdag 4 mei 2013

Oogst!

Vandaag kon ik de eerste spinazie oogsten!


2 hele grote bladeren spinazie!
De rest groeit gestaag door maar de spinazie begon toch wel iets teveel van het goede te worden. Ook de rucola en radijs staan op het punt om te groot te worden.

Aanstaande zondag komen de grootouders langs om mee te eten dus dan kan de eerste rucola en radijs in de salade. De spinazie wil ik echter liever nog even bewaren zodat ik het tegelijk met de opruiming van bak 3 & 4 kan blancheren en invriezen.
Deze jongens werden mij echter te groot dus heb ik ze maar als lunch gebruikt!


Een eitje met spinazie, bieslook, peper en zout op speltbrood!
Hij was heerlijk! Om te beoordelen of het beter is dan uit de winkel moet ik toch nog even wachten tot ik de spinazie als avondmaaltje kan nuttigen ^^.

Vorige week nog een aanvulling gekocht voor de tuin namelijk pepino's (solanum muricatum) van de lidl.  Ze staan in twee grote emmers en zullen bij licht bewolkt weer aan de buiten temp mogen wennen.

De poes vond ze ook interessant.
Verder heb ik nog op de koninginnemarkt gestaan met Tiny tim tomaatjes. Helaas niet al te veel verkocht dus ik ga even kijken hoeveel ik er in de tuin kwijt kan. (en anders gaan ze richting familie/buren/vrienden)

De tomaatjes!
Ook de courgettes, komkommers, pompoen en mais groeien heel snel en zijn gedeeltelijk bezig met afharden buiten. Gedeeltelijk, want het balkon heeft niet zoveel schaduwplekken en is ook een windvanger. Dus ik doe ze alleen op bepaalde tijden en dagen naar buiten (weinig wind en minder felle zon).
Ik heb inmiddels mijn lesje geleerd na de massale tomatensterfte...

Verder gaat alles rustig zijn gangetje. Binnenkort maar weer een overzichtsfoto. En 12/15 mei komt steeds dichterbij... Dan is het de bedoeling dat de grote bakken (1,4 en 5) geleegd worden en de mei-planten hun intrede gaan doen. Ook zullen de bakken dan opgehoogd  en voorzien worden van mest/compost. Het laatste grote onderhoud voordat alles gewoon kan groeien! ^^

Geen opmerkingen:

Een reactie posten