donderdag 21 augustus 2014

Pompoenzaden oogsten

Gisteren twee heerlijke pompoenen gekocht. Mijn eigen zijn helaas nog niet oogstbaar:




Dus om toch te kunnen genieten van overheerlijke pompoensoep, even de Dirk van den Broek en Albert Heijn bezocht. De twee gelukkige pompoenen waren een flespompoen en een biologische pompoen. Uiteindelijk heb ik er soep van gemaakt maar ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om de pitten weg te gooien. Dus een bakje lauwwarm water gepakt en hier de pitten in schoongemaakt.


Nu moet ik toegeven dat het wel een vreemde gewaarwording was om in een bak de pitten van hun slijmerige net te verwijderen maar het was bizar genoeg ook wel een rustgevend werkje.


Afijn, de ergste prut verwijderd, de pitten op een keukenpapiertje gelegd en door met de volgende pitten.


Nu heb ik een grote hoeveelheid pompoenpitten en nog geen idee wat ik ermee ga doen. Iemand een suggestie? Misschien moet ik volgend jaar maar gewoon een verwilderd veldje opzoeken en de zaadjes per ongeluk laten vallen. 

Aan de eigen pompoen plant zitten nu ongeveer 5 pompoenen. De plant in inmiddels nog steeds bezig met het produceren van uitlopers en hoewel ik het een mooie plant vind, zal hij binnenkort niet veel groter meer kunnen groeien. Nu na wat informatie te hebben gezocht op het vertrouwde forum, toch besloten de pompoen te snoeien. Alle uitlopers eraf en hopelijk toch iets meer energie in de pompoenen zelf. Ik heb namelijk bij de oogstfoto's al een aantal pompoenen langs zien komen en daar wil ik natuurlijk niet al te erg op achterblijven!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten