dinsdag 24 september 2013

Aan het einde van het seizoen.

Vandaag maar weer eens gekeken hoe het staat met de plantjes boven. Alles begint wel zichtbaar aan de retour te beginnen.

Ondanks het kouder wordende weer oogst ik nog regelmatig lekkere rode cherry tomaten uit de tuin! En een laatste aardbeitje zit er ook nog wel in.

Het overgrote deel van de paprika/pepers en courgettes groeien rustig door maar de hoop die ik had dat er nog iets aan zou komen is inmiddels toch wel vervlogen. Niet dat het uitmaakt want ik heb voor zo'n eerste jaar toch al veel geleerd en geoogst. Volgend jaar probeer ik het gewoon nog een keer en dan zorg ik ervoor dat alle planten optimaal water krijgen in de droge periodes.

Vandaag had ik besloten de vreemde plantjes uit bak 6 maar eens te verwijderen en tot mijn verbazing kwam ik deze tegen:


Aardappels!
Wel mini's want ja de plantjes waren natuurlijk niet zo groot. dat word nadat de wortels klaar zijn met groeien deze bak flink omspitten om ze er allemaal uit te krijgen. Ik weet bijna zeker dat het door onze compost komt die toch wel vaak vol zat met aardappelschillen. Dus weer wat geleerd, gooi geen aardappelschillen in de compostbak tenzij je aardappelplantjes als onkruid tussen de groente wil krijgen.

Ondanks dat ze super schattig zijn weet ik van vorige keren in de tuin beneden dat ze flink woekeren en als er een blijft zitten dan heb je ze volgend jaar natuurlijk weer. Bovendien maken ze de grond behoorlijk zuur en dat is natuurlijk niet de bedoeling, hoe schattig ze ook zijn.

Verder besloten de laatste zielige bonen van de wedstrijd te oogsten.


Sommige zijn mooi groot maar de meeste zijn flink klein gebleven.


En er zijn ook verschrompelde...
Ach ja het ging om de groei en deze bewaar ik gewoon tot volgend jaar om het nog een keer te proberen. Er zit nog een bloempje aan de plant dus misschien dat er nog een bij komt maar dit is toch wel het overgrote deel van de oogst.

Verder heb ik een flinke hoeveelheid tomatenplantjes verlost van hun rode en bijna rode tomaten.


Allemaal in de buidel.



En dit is de hele oogst van vandaag!
Natuurlijk moeten de onrijpe tomaten nog even genoeg licht krijgen om te verkleuren. Vandaar mijn vensterbank systeem:


Alles netjes op een rijtje. Nu kijken of ze elkaar inhalen XD.



2 opmerkingen:

  1. Het zijn borlotti bonen. (Borlotti Lingua di Fuoco) Kreeg ze als wedstrijdboon via het moestuinforum. Kan er wel een aantal meenemen voor op je balkon wanneer ik weer in Nijmegen ben?! ^^ Ze moeten na april de grond in en ze kunnen best groot worden... (Bij mij niet vandaar de lage oogst XD)

    BeantwoordenVerwijderen