zondag 30 juni 2013

Wortels en Koolrabi

Vandaag twee zeer interessante wortels geoogst!!
 

 
Dit heertje en dametje kwamen allebei uit bak 2. Ik had een aantal wortels voorgezaaid en uitgeplant terwijl andere op de plek gezaaid zijn. Ik schat dat deze uit de eerste categorie komen.

Natuurlijk heb ik er nog een aantal uitgevist en ik ben toch eigenlijk wel heel tevreden met hoe ze eruit zien! Na alle verhalen over de lastige wortels zijn de mijne zo slecht nog niet! (En ze hebben een grote humoristische waarde ^^)
Ik heb ze lekker gewassen en rauw opgegeten als bijgerecht. Lekker hoor! Voor volgend jaar wil ik wel gaan kijken of ik Parijse worteltjes kan kweken. Die zijn bolvormig en zullen ook minder diepe grond nodig hebben. En in mijn bakken kan ik veel dingen kwijt maar ik de diepte is het toch altijd lastiger.

Ik hoop dat ik de wortelen nog een tijdje kan blijven groeien (volgens de verpakking wel) en dan gaan we wel zien hoe de volgende eruit zien! Misschien dat het weer ook wel wat invloed heeft op de vorm... wie weet?

Ik had twee vlakken met wortelen in bak 2 maar heb nog maar 1 vlak geoogst. Het andere vlak heeft minder beschikking over de zon gehad (met overwoekerende spinazie...) dus ik hoop dat ze nog iets groter zullen groeien de komende weken.

En ook geoogst: de Koolrabi!!

Van deze heb ik heerlijke plakjes gesneden en in een wokgerechtje verwerkt. Ze waren nog at aan de kleine kant maar liever te klein dan te vezelig is mij verteld!

De koolrabi is ook zeker een groentje dat voor herhaling vatbaar is. Ze smaken naar bloemkool maar de structuur vind ik persoonlijk tien keer fijner dan bloemkool. Volgend jaar dus zeker weer een plekje voor deze vergeten groente.

 
 
En verder was er een spitskool! De kolen vragen toch wel om iets meer ruimte dan ik ze kan geven, heb ik gemerkt. Ik ga volgend jaar dan ook zeker gebruik maken van de ruimte in bakken voor meiplanten. Ook merk ik dat de oogsttijd voor deze gewassen best vroeg moet vallen ivm de verschillende insectenplagen, dus dat speelt elkaar mooi in de hand.
De spitskool was dus ook nog iets te klein, maar hij was wel erg lekker. Een andere spitskool staat nog in bak 2 en daar zal ik iets langer op wachten. De derde spitskool in bak 6 is nog zeer klein dus die blijft ook nog even staan.

Het valt mij op dat sommige planten het toch beter doen in andere bakken. Vooral nu met de zon merk je dat de middelste bakken (die inderdaad het meeste zon krijgen) het het moeilijkste hebben. Nu er weer een aantal lege plekken in de bakken zitten, wordt het ook eens tijd om een nieuw tuinplan te gaan maken voor de zomermaanden.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten